Reguły są po to,
żeby je przekraczać
WYSTAWA
08–29.10.2020 r.
Galeria Curators’LAB
ul. Nowowiejskiego 12


Pracownia Gobelinu prof. Magdaleny Abakanowicz
Kuratorki
dr Anna Borowiec
prof. dr hab. Anna Goebel
„Reguły są po to, żeby je przekraczać” – to jedno ze zdań powtarzanych studentom przez prof. Magdalenę Abakanowicz, kierującą Pracownią Gobelinu w Poznańskiej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych od 1965 roku przez ponad dwadzieścia lat. Choć artystka bardzo źle wspominała własne studia, pisząc o nich, że było to pasmo upokorzeń i czas znienawidzonej presji wywieranej na jej niezależność[1], przyjęła zaproszenie ówczesnego rektora uczelni, prof. Stanisława Teisseyre’a i stworzyła własną pracownię. Przyjeżdżali do niej studenci zza żelaznej kurtyny, zafascynowani jej twórczością.
Pokaz w Galerii Curators’Lab przypominać będzie niewielki wycinek działalności Pracowni Gobelinu prowadzonej przez prof. Magdalenę Abakanowicz oraz prof. Annę Goebel, która kontynuuje i rozwija dzieło swojej poprzedniczki, skrzętnie dokumentując działania pracowni i ocalając cenne materiały. Na wystawie zaprezentowany zostanie jeden ze studenckich projektów Zmienić siebie, tworząc obiekt, który potem istnieje samodzielnie, który w 1979 roku pokazano w poznańskiej Galerii ON. Wzięli w nim udział polscy i zagraniczni studenci z pracowni. Mieli wykonać obiekt, który miałby ukryć, albo podkreślić ich samych w taki sposób, że stworzyłby wraz z nimi pewną całość. W Galerii ON odbył się finalny pokaz „żywych rzeźb”. Obiekty najpierw umieszczono na postumentach, a następnie wchodził w ich wnętrze autor każdej z prac, integrując się z wykonaną formą i wydzielając z otoczenia. Zakończeniem działania było zawieszenie obiektów w przestrzeni galerii.
[1] Zob. M. Abakanowicz, Abakany, „Kontesty” 2002, nr 3–4, s. 41.