Irek Kuriata
Rhythmic Accidents
WYSTAWA
04–25.02.2021 r.
Galeria Duża Scena
ul. Wodna 24


Rhythmic Accidents to seria plakatów, które zaprojektowałem jako wizualne interpretacje eksperymentalnej muzyki elektronicznej spod znaku techno. Rytm, kompozycja czy faktura to pojęcia wspólne, tak dla muzyki jak i sztuk wizualnych. Szczególnie projektowanie graficzne, w moim odczuciu, ma wiele wspólnego z procesem tworzenia utworów muzycznych, w których niezwykle ważne jest operowanie dynamiką, kontrastem czy napięciami wynikającymi pomiędzy zestawionymi elementami składowymi. Prezentowane plakaty abstrakcyjne powstały na bazie poszukiwań i interpretacji tych zbieżności. Kluczowym jednak celem podczas projektowania był proces wyłapywania i zastosowania tzw. szczęśliwych przypadków przy pomocy nowoczesnych narzędzi do grafiki 3D i ich możliwości proceduralnych. Podobnie interpretowana przeze mnie muzyka w swojej dużej części polega na projektowaniu dźwięków często wynikających z eksperymentu oraz odnajdywania zaskakujących rezultatów przy pomocy współczesnych technologii. W zamierzeniu ostateczna forma moich projektów bliższa jest jednak środkom wyrazu grafiki warsztatowej, adekwatnym wg mnie, do charakteru interpretowanych utworów muzycznych, które w dużej części tworzone są przy pomocy syntezatorów analogowych lub ich doskonałych cyfrowych emulacji. Podczas wystawy będzie można zobaczyć 14 plakatów inspirowanych konkretnymi płytami.
dr hab. Ireneusz Kuriata, prof. AS Szczecin – Zajmuje się szeroko pojętą grafiką i projektowaniem graficznym. W szczególności plakatem kulturalnym, muzycznym jak i zastosowaniem go jako medium autorskich działań artystycznych. W swojej twórczości poszukuje graficznych form syntetycznych opartych na bazie geometrii znaku graficznego i typografii. Absolwent Wyższej Szkoły Sztuki Użytkowej w Szczecinie. Doktorat obronił w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, przewód habilitacyjny ukończył na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Pracuje na stanowisku profesora Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie na Wydziale Grafiki pełni funkcję kierownika Pracowni Projektowania Znaku i Form Identyfikacyjnych oraz Projektowania Znaku i Grafiki Audiowizualnej w Katedrze Grafiki Projektowej. Obecnie pełni funkcję prodziekana Wydziału Grafiki. Swoje prace publikował między innymi na łamach takich wydawnictw jak: kwartalnik 2+3D, Polski plakat XXI wieku Krzysztofa i Agnieszki Dydo, PGR. Projektowanie graficzne w Polsce Jacka Mrowczyka i Michała Wardy, Cała ta muzyka. Polski plakat muzyczny 1899–2012 Krzysztofa Dydo, Szczecin Poster Leszka Żebrowskiego oraz w katalogach: katowickiego Biennale Plakatu, krakowskiego Biennale Plakatu, warszawskiego Festiwalu Plakatu w Wilanowie, poznańskiego Festiwalu Ideografia, Przeglądu Plakatu Autorskiego – Roller Poster, jak i innych ekspozycji w kraju i zagranicą. Na prośbę Muzeum Narodowego w Poznaniu przekazał swoje prace do kolekcji Galerii Plakatu i Designu z okazji jubileuszu 50–lecia zbioru.
Wystawiał w Polsce (Katowice, Warszawa, Poznań, Radzinków, Szczecin, Łódź, Gliwice, Gorzowie, Lublinie, Pile, Kołobrzegu, Chodzieży, Marianowie) oraz zagranicą (Brande/Dania, Chicago/USA, Berlin/Niemcy, Teheran/Iran, Žilina/Słowacja, Charkow/Ukraina, Pratovecchio/Włochy, Mediolan/Włochy, Hong Kong/Chiny, Peru, Saloniki/Grecja, Zakintos/Grecja, Notodden/Norwegia). Uczestnik Międzynarodowego Interdyscyplinarnego Sympozjum o Sztuce, Nauce i Technologii – MEDEA organizowanej między innymi przez Akademię Sztuki w Szczecinie, tam też pełni funkcję członka komitetu organizacyjnego. Uczestnik II Międzynarodowej Konferencji Patchlab Generator 2016, Pawilon Wyspiańskiego w Krakowie organizowanej przez Akademię Sztuki w Krakowie.
File about exhibition