No Room Collection

miejsce: Przy witrynie Budyneku E Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na ul. Wolnica 9.
wystawa: 02.07.2020

Grupa artystów współtworząca projekt No Room Collection mam zaszczyt zaprosić (w końcu!) na spotkanie, podczas którego opowie o projekcje, jego genezie oraz przebiegu powstawania poszczególnych prac.

Będzie to okazja do bliższego zapoznania się z artystami oraz ich dziełami.


Nie zapomnijcie telefonów! Do zobaczenia 😉

No Room Collection to wynik współpracy 11 artystów, którzy spotkali się w V Pracowni Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (@5_photo_uap). Na początku marca 2020 grupa studentów/-ek miała pojechać na klasyczny w założeniu plener artystyczny. Tematem przewodnim wyjazdu był ‘koniec świata’: w obliczu zmian zachodzących na Ziemi, grupa artystów/-ek tworzy kolekcje definiującą to, co ludzkie (@noroomcollection). Kilka dni przed wyjazdem, plener zostaje odwołany z powodu pojawienia się w Polsce koronawirusa. Grupa decyduje się pracować dalej, mimo zaostrzenia przepisów dotyczących rozpowszechniania się wirusa. Zdezorientowani sytuacją uczestnicy pleneru rozpoczynają kolekcję od instalacji w Parku Dębińskim w Poznaniu. Konstrukcja ma być metaforyczną machiną przenoszącą w bezpieczne miejsce, która z powodu kolejnych ograniczeń wynikających z rozrastania się pandemii, nigdy nie odbywa swej finalnej podróży. Praca nad No Room Collection w całości zostaje przeniesiona w sferę online, jedynego na tamten moment bezpiecznego ‘miejsca’.

Współczesny filozof francuski Roger-Pol Droit w książce „Gdyby została mi tylko godzina życia” [2011] pisze tak: „skończy się dla mnie świat, bezkresna czułość, śmiech dzieci, ceremonia parzenia herbaty, alchemia win, nienawiść nienawiści”. Widzimy tu, że świat nie jest wcale żadnym obiektywnym zbiorem bytów materialnych i ich relacji, a właściwy świat zawsze jest moim światem – historią i ewolucją moich wyobrażeń, tym, co uczyniłem z przejętym od dziejów bagażem pojęć, symboli, znaczeń i przedstawień, aby stworzyć siebie. „W obliczu końca – należy odrzucić to, co zbędne i od razu zmierzać do tego, co najistotniejsze”. Pol-Droit stwierdza, że uczynić siebie choć trochę nieśmiertelnym i możliwym do przeżycia dla innych, można tylko na drodze twórczości – w tym wypadku – stworzenia tekstu-dzieła, który przyniesie pomoc, pocieszenie i poznanie innym – tym, którzy nadejdą po nas. Antycypacja końca świata rzuca nas więc przed oblicze naszego wnętrza, które tym bogatsze, bezpieczniejsze i przytulne, im gęściej wypełnione najlepszym spośród tego, co przez wieki przygotowali nam mistrzowie i mistrzynie wszelkiej twórczości. To, co najwyższe, pozwala przebywać najbliżej tego, co Niewyrażalne, Niemożliwe i Tajemnicze. My za to przetrwać (jakoś) możemy poprzez zdeponowanie swoich światów w dziełach, które kiedyś – choćby słabo i nietrwale – wypełnią wnętrze tych, którzy nadejdą po nas. Tylko tyle i aż tyle”.

-fragment wykładu Samuela Maruszewskiego „Czym jest koniec świata dla filozofa?” z 13.03.20 r.

No Room Collection składa się z kilkunastu prac multimedialnych powstałych na bazie rozmów online o tym, co definiuje nas jako ludzi, również w skrajnych warunkach przetrwania. Formalna strona kolekcji odzwierciedla potrzebę stworzenia azylu, do którego odwiedzenia zapraszają twórcy w Poznaniu, jako część Poznań Art Week 2020 (LINK).

Artyści

Aga Gabara, ‘That’s How I Look But It’s Not an Autoportrait’, ‘Eyelids Closing Attempt’, ‘Temporary Lack of Yesterday In the Morning’, trzy cyfrowe rysunki przeniesione do przestrzeni 3D, animacja 3D: Andrzej Szwabe, 2020.

Paweł Franciszek Jaskuła, ‘HIATUS’, model 3D obrazu olejnego na drewnie, animacja 3D: Andrzej Szwabe, 2020.

Paweł Masin, ‘Time Is Up’, wideo, 2020.

Magda Pacek, ‘Love In the Time of…’, wideo, 2020.

Jakub Rudzik, video based on a series of photograms, 3 min, 2020.


Jadwiga Subczyńska, ‘Isolation Self- Shell’, wideo 3D na podstawie odlewu ciała, oraz: ‘Patriotic Quarantine Gymnastics’,wideo 3D na podstawie performance, animacja 3D: Andrzej Szwabe, 2020.

Kinga Świętek, ‘P-diary’, siedem nagrań głosowych, animacja 3D: Andrzej Szwabe 2020.

Klara Woźniak, ‘HEAT’’, wideo 3D bazujące na realnym obiekcie, animacja 3D: Klara Woźniak & Andrzej Szwabe, 2020.

Magdalena Zoledz, ‘Untitled (Back Then)’, dokumentacja powstawania No Room Collection w formie wideo, 2020.

Koordynacja: Magdalena Zoledz
Wizualny koncept galerii, logo, rendery i animacje 3D: Andrzej Szwabe
www: Aga Gabara
@noroomcollection: Klara Woźniak
tekst kuratoski: Paweł Franciszek Jaskuła & Magdalena Żołędź